Missio – elämäntehtävä
Yrityksen missio eli elämäntehtävä kulkee oikeastaan käsi kädessä yrityksen vision kanssa. Mikäli visiolla ei ole tarkoitusta, on se tavallaan kuin tyhjä lupaus. Vasta tarkoitus antaa visiolle – ja yrityksen koko olemassaololle – sen todellisen elämän.
”Ennen kuin ajatus on yhdistetty tarkoitukseen, mitään järkevää saavutusta ei synny.”
-James Allen
Mikä tahansa liikkeenjohdon oppikirja kertoo, että mission tehtävänä on vastata kysymykseen ”miksi yritys on olemassa?” Tämä kuitenkin ohitetaan liian usein liian kevyesti. Jotta vision saa todella siirrettyä toiminnan asteelle, on äärimmäisen tärkeää, että missioon uhraa hieman tavanomaista enemmän aikaa.
Kun yrityksen jokainen työntekijä todella ymmärtää, mitä hyvää yritys on tuottamassa, mitä tarvetta se on täyttämässä, niin missiossa muodostuu aidosti toimintaa ohjaava tekijä. Varsinkin nykyaikaisessa itseohjautuvassa organisaatiossa tämä on ehdoton edellytys.
Missio on siis paljon muutakin kuin vastaus kysymykseen ”miksi yritys on olemassa”. Se on se tekijä, joka saa ihmiset aidosti työskentelemään yrityksen olemassaolon ja menestyksen eteen.
“Onnistunut elämäntehtäväkuvaus toimii organisoivana periaatteena ja moraalisena kompassina kaikille, jotka liittyvät jollain tavoin yrityksen toimintoihin. Kun tarkoitus ja missio yhdistyvät, jotain suurempaa kuin osiensa summa nousee esiin. Kun näin tapahtuu, yrityksen mahdollisuudet selvitä ja kukoistaa ovat kasvaneet dramaattisesti.”
– Richard Bandler & Garner Thomson